تبلیغات
بیجار، جلال شجری - "خانه کُرد"، آینه‌ی تمام‌نمای فرهنگ و آداب و رسوم کُردها
بیجار، جلال شجری
بیجار گروس
بسم الله الرّحمن الرّحیم اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَ فی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً. اللهم صلّ علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم


«عمارت آصف» یکی از قدیمی‌ترین بناهای موجود در شهر سنندج است و براساس شواهد و شیوه معماری احداث بنای اولیه آن که (بخش عمده ضلع شمالی را دربرمی گیرد) مربوط به دوره صفویه می‌باشد و قسمت‌های دیگر آن در دوره قاجاریه و اوایل پهلوی تکمیل شده است.
معرفی جاذبه های گردشگری کردستان؛
"خانه کُرد"، آینه‌ی تمام‌نمای فرهنگ و آداب و رسوم کُردها

«خانه کُرد» نام بنایی تاریخی و مجموعه‌ای فرهنگی در مرکز شهر سنندج است که در حال حاضر فقط موزه مردم شناسی کردستان به عنوان فاز اول این مجموعه در «عمارت آصف» واقع در ضلع شمالی خیابان امام خمینی(ره) راه اندازی شده است.
 
«عمارت آصف» یکی از قدیمی‌ترین بناهای موجود در شهر سنندج است و براساس شواهد و شیوه معماری احداث بنای اولیه آن که (بخش عمده ضلع شمالی را دربرمی گیرد) مربوط به دوره صفویه می‌باشد و قسمت‌های دیگر آن در دوره قاجاریه و اوایل پهلوی تکمیل شده است.
 
هر چند عمارت آصف نام خود را از «آصف دیوان» گرفته است اما بانی اولیه آن را خانواده «معتمدهاشمی ها(امجد الاشراف) می دانند و احتمالا خانواده محمدرضای وزیر(پدر آصف دیوان) آن را تملک کرده و سپس در زمان آصف دیوان با الحاق سردر ورودی در بخش های شرقی و غربی، عمارت شکوه نهایی خود را به دست آورده و از این رو به عمارت آصف مشهور شده است.
 
مجموعه عمارت حدود چهار هزار مترمربع عرصه واعیانی دارد و علاوه بر سر در و دالان ورودی و اتاق تقسیم آب، دارای چهار حیاط است که عبارتند از حیاط بیرونی(اصلی)، حیاط اندرونی، حیاط مستخدمین و حیاط مطبخ.
 
این عمارت که به شماره 1882 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است در سال 1376 توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان تملک شد؛ پس از انجام مطالعات و تهیه طرح های لازم، مرمت احیای آن از سال 1378 آغاز شد و تا اردیبهشت سال 1382 به طول انجامید.
 
مجموعه خانه کُرد به عنوان یک مرکز فرهنگی بزرگ در شهر سنندج، پروژه‌ای بوده که قرار است در محدوده ای به مساحت حدود 18 هزار متر مربع دایر شود و این محدوده شامل عمارت‌های آصف دیوان، مشیر دیوان، بخش باقی مانده خانه ساعدالسلطان(منزل امیر آصفی) و زمین های حد فاصل این بناها و حمام و سردر خانه شجاع لشکر است.
 
فاز اول این پروزه که فضاها و غرفه های نمایشی موزه سنندج است در 27 اردیبهشت سال 82 با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان میراث فرهنگی و جمعی دیگر از مسئولان و فرهیختگان کشور در عمارت آصف گشایش یافت و مقرر شد به مرور و با تملک فضاهایی که ذکر شد مرمت و تکمیل آن بخش های دیگر در خانه کُرد که عبارتند از موزه باستان شناسی، موزه صنایع دستی، کتابخانه و مرکز اسناد، پژوهشکده، آرشیو، آمفی تئاتر و کارگاه هنرهای سنتی گشایش یابند.
 
فضاها و غرفه های نمایشی حال حاضر موزه سنندج شامل نگارخانه و حیاط ورودی، حمام، مکتب خانه، بخش اسناد و عکس های تاریخی، اتاق خان، بخش مشاهیر، مطبخ، کتابخانه، بخش اسناد و عکس های تاریخی، زیورآلات و غرفه‌هایی شامل مشاغل و فنون، پوشاک، صنایع دستی و زندگی روستایی و شهری می باشد.
 
بخش ها و غرفه های موزه علاوه بر آنچه که موجود است به مرور کامل تر خواهد شد و خانه کُرد در برگیرنده آثار و نشانه های فرهنگی تمام مناطق کُردنشین دنیا خواهد بود.
 
لازم به ذکر است خانه کُرد سالانه گردشگران زیادی را از داخل و خارج از کشور به سمت خود جلب کرده و بیشتر کسانی که به سنندج می آیند از این مجموعه بازدید به عمل می آورند.
 
 ...................
1393/12/16



طبقه بندی: فرهنگی اجتماعی، 
برچسب ها: "خانه کُرد"، آینه‌ی تمام‌نمای فرهنگ و آداب و رسوم کُردها، جاذبه های گردشگری کردستا، عمارت آصف،
ارسال توسط دانش
آخرین مطالب
بیجار گروس
شادروان جلال شجری، معلم دلسوز شهرستان بیجار

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ مَالِكِ یَوْمِ الدِّینِ إِیَّاكَ نَعْبُدُ و إِیَّاكَ نَسْتَعِینُ اهدِنَا الصِّرَاطَ المُستَقِیمَ صِرَاطَ الَّذِینَ أَنعَمتَ عَلَیهِمْ غَیرِ المَغضُوبِ عَلَیهِمْ وَ لاَ الضَّالِّینَ ، ، بسم الله الرحمن الرحیم ، ، ، یُسَبِّحُ لِلَّهِ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ الْمَلِكِ الْقُدُّوسِ الْعَزِیزِ الْحَكِیمِ (1) هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولاً مِّنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَكِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِن كَانُوا مِن قَبْلُ لَفِی ضَلَالٍ مُّبِینٍ (2) وَآخَرِینَ مِنْهُمْ لَمَّا یَلْحَقُوا بِهِمْ وَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَكِیمُ (3) ذَلِكَ فَضْلُ اللَّهِ یُؤْتِیهِ مَن یَشَاءُ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیمِ (4) مَثَلُ الَّذِینَ حُمِّلُوا التَّوْرَاةَ ثُمَّ لَمْ یَحْمِلُوهَا كَمَثَلِ الْحِمَارِ یَحْمِلُ أَسْفَاراً بِئْسَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِینَ كَذَّبُوا بِآیَاتِ اللَّهِ وَاللَّهُ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ (5) قُلْ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ هَادُوا إِن زَعَمْتُمْ أَنَّكُمْ أَوْلِیَاء لِلَّهِ مِن دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِن كُنتُمْ صَادِقِینَ (6) وَلَا یَتَمَنَّوْنَهُ أَبَداً بِمَا قَدَّمَتْ أَیْدِیهِمْ وَاللَّهُ عَلِیمٌ بِالظَّالِمِینَ (7) قُلْ إِنَّ الْمَوْتَ الَّذِی تَفِرُّونَ مِنْهُ فَإِنَّهُ مُلَاقِیكُمْ ثُمَّ تُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَیْبِ وَالشَّهَادَةِ فَیُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ (8)‏ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا نُودِی لِلصَّلَاةِ مِن یَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَیْعَ ذَلِكُمْ خَیْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ (9) فَإِذَا قُضِیَتِ الصَّلَاةُ فَانتَشِرُوا فِی الْأَرْضِ وَابْتَغُوا مِن فَضْلِ اللَّهِ وَاذْكُرُوا اللَّهَ كَثِیراً لَّعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (10) وَإِذَا رَأَوْا تِجَارَةً أَوْ لَهْواً انفَضُّوا إِلَیْهَا وَتَرَكُوكَ قَائِماً قُلْ مَا عِندَ اللَّهِ خَیْرٌ مِّنَ اللَّهْوِ وَمِنَ التِّجَارَةِ وَاللَّهُ خَیْرُ الرَّازِقِینَ (11)
آرشیو مطالب
برگزیده
بیجار گروس
جلال شجری

یاد پسر دایی بزرگوارم آقا جلال شجری گرامی باد

آقای گشتاسب ورمرزیار

  تابلو نقاشی جلال شجری، بیجار