تبلیغات
بیجار، جلال شجری - علت جبران اعمال در کودکان چیست؟
بیجار، جلال شجری
بیجار گروس
بسم الله الرّحمن الرّحیم اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَ فی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً. اللهم صلّ علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم

مرتبه
تاریخ : چهارشنبه 29 بهمن 1393
 علت جبران اعمال در کودکان چیست؟

جبران یکی از مکانیزم های دفاعی است که با درجات مختلفی توسط افراد بهنجار مورد استفاده قرار می گیرند.

احساس حقارت منشاء و سرچشمه مكانیزم جبران شناخته شده است، احساس حقارت ممكن است ناشی از نواقص حقیقی یا تصوری و یا شكست های شخصی باشد و از آنجا كه همه مردم گهگاهی احساس حقارت می كنند پس استفاده از این مكانیزم اجتناب ناپذیر است ...
عمل جبران در امور بدنی و فیزیولوژیكی را همه ی ما شاهد بوده ایم و روزانه هزاران عمل جراحی جهت جبران یكی از نارسائی های دستگاه‌های بدن انجام می‌گیرد تا فرد نقایص خود را جبران کند.

  احساس مهم بودن یك نیاز عمومی است و اگر از یك راه میسر نشد، از راه دیگر اقدام می شود. در اینجا جبران، مترادف با جایگزین است یعنی هدف های قابل دسترس جایگزین هدف های غیرقابل دسترس یا دشوار می شود.

اگر فرد در برابر موانع محسوسی به كوشش دست بزند تا در همان زمینه ای كه دارد به موفقیت هایی نایل آید جبران مشدّد گفته می شود كه بیشتر در مورد معایب و نواقص بدنی پیش می آید.

احساس حقارت منشاء و سرچشمه مكانیزم جبران شناخته شده است، احساس حقارت ممكن است ناشی از نواقص حقیقی یا تصوری و یا شكست های شخصی باشد و از آنجا كه همه مردم گهگاهی احساس حقارت می كنند پس استفاده از این مكانیزم اجتناب ناپذیر است.

واكنش های جبرانی غالبا غیر مستقیم هستند و شخص كوشش می كند تا با جانشین كردن خصلت یا رفتاری در مقابل خصلت یا رفتار معیوب خود نظر دیگران را از غیب خود بازگرداند.
 
مكانیزم جبران در سازگاری افراد موثر است زیرا احساسات اضطراب آور و پر تنش را كاهش می دهد و در موارد زیادی سلامت روان فرد را تامین می كند.

گاهی والدین برای جبران ناكامی ها و كمبودها ی خود از طریق ایجاد هدفهای غیر واقعی برای فرزندانشان اقدام می كنند در صورتیكه ممكن است هیچگونه علاقه مندی یا قابلیت فردی در فرزندان آنها نباشد در حقیقت والدین می خواهند از طریق موفقیت فرزند خویش به امیال و آرزوهای شخصی خود برسند.

این روانشناس با اشاره به اینکه همه واكنش های جبرانی یكسان نیستند، اعلام کرد: تعدادی از آنها مفید و دوست داشتنی و اجتماع پسند و تعدادی غیر اجتماعی و ناپسند هستند.

از واكنش های جبرانی غیر اجتماعی پسند می توان از خود ستائی و دروغ گویی برای متهم جلوه دادن خود، یا پرخوری برای جلب محبت دیگران یا سخن گفتن دوباره ضعف اعصاب خویش جهت تشخیص طبی یا از دیگران انتقاد كردن و كنایه زدن جهت بزرگ جلوه دادن خود و در حالت افراطی به اعمال ضد اجتماعی و خارج از قاعده است زدن جهت جلب دقت و عطوفت دیگران ، تا حد زیادی نوع واكنش جبرانی كه كودك انتخاب می كند بستگی به نحوه ی رفتار اطرافیان در مدرسه یا خانه با كودك را دارد.

از معلمان كه افراد آگاه و روشنی هستند انتظار می رود كه جهت جبران نقاط ضعف و كمبودهای دانش آموزان آنان را در یافتن هدف های واقعی و فعالیت هایی كه در آن می توانند موفقیت كسب كنند، یاری دهند و آنان را هدایت كنند تا از فعالیت های جبرانی اجتماعی پسند استفاده کنند.

 
علی سلیمانی / روانشناس

خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کردستان
1393/11/29



طبقه بندی: روانشناسی،  آموزش، 
ارسال توسط دانش
آخرین مطالب
بیجار گروس
شادروان جلال شجری، معلم دلسوز شهرستان بیجار

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ مَالِكِ یَوْمِ الدِّینِ إِیَّاكَ نَعْبُدُ و إِیَّاكَ نَسْتَعِینُ اهدِنَا الصِّرَاطَ المُستَقِیمَ صِرَاطَ الَّذِینَ أَنعَمتَ عَلَیهِمْ غَیرِ المَغضُوبِ عَلَیهِمْ وَ لاَ الضَّالِّینَ ، ، بسم الله الرحمن الرحیم ، ، ، یُسَبِّحُ لِلَّهِ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ الْمَلِكِ الْقُدُّوسِ الْعَزِیزِ الْحَكِیمِ (1) هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولاً مِّنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَكِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِن كَانُوا مِن قَبْلُ لَفِی ضَلَالٍ مُّبِینٍ (2) وَآخَرِینَ مِنْهُمْ لَمَّا یَلْحَقُوا بِهِمْ وَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَكِیمُ (3) ذَلِكَ فَضْلُ اللَّهِ یُؤْتِیهِ مَن یَشَاءُ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیمِ (4) مَثَلُ الَّذِینَ حُمِّلُوا التَّوْرَاةَ ثُمَّ لَمْ یَحْمِلُوهَا كَمَثَلِ الْحِمَارِ یَحْمِلُ أَسْفَاراً بِئْسَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِینَ كَذَّبُوا بِآیَاتِ اللَّهِ وَاللَّهُ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ (5) قُلْ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ هَادُوا إِن زَعَمْتُمْ أَنَّكُمْ أَوْلِیَاء لِلَّهِ مِن دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِن كُنتُمْ صَادِقِینَ (6) وَلَا یَتَمَنَّوْنَهُ أَبَداً بِمَا قَدَّمَتْ أَیْدِیهِمْ وَاللَّهُ عَلِیمٌ بِالظَّالِمِینَ (7) قُلْ إِنَّ الْمَوْتَ الَّذِی تَفِرُّونَ مِنْهُ فَإِنَّهُ مُلَاقِیكُمْ ثُمَّ تُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَیْبِ وَالشَّهَادَةِ فَیُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ (8)‏ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا نُودِی لِلصَّلَاةِ مِن یَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَیْعَ ذَلِكُمْ خَیْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ (9) فَإِذَا قُضِیَتِ الصَّلَاةُ فَانتَشِرُوا فِی الْأَرْضِ وَابْتَغُوا مِن فَضْلِ اللَّهِ وَاذْكُرُوا اللَّهَ كَثِیراً لَّعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (10) وَإِذَا رَأَوْا تِجَارَةً أَوْ لَهْواً انفَضُّوا إِلَیْهَا وَتَرَكُوكَ قَائِماً قُلْ مَا عِندَ اللَّهِ خَیْرٌ مِّنَ اللَّهْوِ وَمِنَ التِّجَارَةِ وَاللَّهُ خَیْرُ الرَّازِقِینَ (11)
آرشیو مطالب
برگزیده
بیجار گروس
جلال شجری

یاد پسر دایی بزرگوارم آقا جلال شجری گرامی باد

آقای گشتاسب ورمرزیار

  تابلو نقاشی جلال شجری، بیجار